به گزارش پرتو خبر ؛ ﭼﺎﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ، ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﭼﺎﯼ نور جعفری لاهیجان ،ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﯿﺸﮕﺎﻣﺎﻥ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭼﺎﯼ ﺑﺎﮐﯿﻔﯿﺖ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺵﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺑﻪﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭼﺎﯼ، ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻣﻤﺘﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ. ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ چای نورجعفری لاهیجان با ارتباط با چایکاران نمونه و دسترسی به ﺑﺎﻏﺎﺕ ﭼﺎﯼ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺩﺭ ﺗﻼﺵ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﺍﺻﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﻭﻟﯿه (جوان بودن بوته های برگ سبز چای ) ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﻫﺎﯼ مطلوب را حفظ و با تفکر تولید چای کیفی ،چای مرغوب و با کیفیت روانه بازار می کند.
*ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﭼﺎﯼ نور جعفری لاهیجان *
خانواده نور جعفری به مدت یک قرن در کشت چای و تولید چای خشک در لاهیجان فعالیت داشته و اکنون آراد نور جعفری نسل چهارمی این خانواده است که نقش مدیریتی این صنعت را در منطقه کهلستان بخش اطاقور برعهده دارد.در ادامه خبرنگار ما با حضور در کارخانه وی با مهندس آراد نور جعفری مدیر کارخانه نور جعفری به مصاحبه پرداخت که ماحصل آن تقدیم نگاه شما مخاطبین عزیز می گردد
*وضعیت چای از گذشته تا به امروز *
آراد نور جعفری در مورد باغات چای نیم قرن گذشته گفت : در دهه چهل و پنجاه در گیلان ،اکثر کارخانه داران دارای باغات چای هکتاری بودند و خودشان هم باغات چای داشتند و هم کارخانه دار بودند و کارخانه تولید چای خشک در باغات خودشان بود . اما در حال حاضر کارخانه داران برگ چای سبز را از باغداران منطقه ی خود یا مناطق هم جوار خریداری می کنند.چگونگی حمایت مجموعه کارخانه چایسازی نور جعفری از چایکاران در خصوص تولید برگ چای مرغوب معتقدم که کیفیت برگ سبز چای بیشتر وابسته به شخصیت و همت باغداران است تا اب و هوا در این میان توقع کارخانه داران نیز در امر کمیت و کیفیت برگ سبز چای بسیار موثر است.کارخانه چایسازی نور جعفری برای کیفیت برگ چای به سراغ باغداران رفته ما از آنها میخواهیم که به جای مقدار بیشتر برگ سبز ، وقت بیشتری بگذارند وبرگ با کیفیت تحویل کارخانه دهند و در موقع خرید نیز جهت رضایتمندی به چایکار مبلغ بیشتری پرداخت میکنیم. حتی برای آموزش و بهینه و اصلاح سازی باغات چای با هزینه خودمان و دعوت از کارشناسان به باغدار آموزش های لازم داده میشودچون تولید چای کیفی به تکنولوژی برتر و فنون چای سازی پیچیده نیاز ندارد و نقش باغدار در تولید مواد اولیه عالی حرف اول را می زند. ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﭼﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ
*ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ
ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺧﺎﺭﺟﯽ:
ﭼﺎﯼﻫﺎﯼ ﻭﺍﺭﺩﺍﺗﯽ، ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻫﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﯾﻼﻧﮑﺎ، ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ.ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺼﺮﻑ ﭼﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ: ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﻨﻮﺯ ﭼﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭼﺎﯼ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ که دلیل عمده آن عادت مصرف کننده میباشد.ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺩﺭ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ: ﻣﻮﺍﻧﻊ ﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺗﻌﺮﻓﻪﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ، ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﭼﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ولی غیر ممکن نیست.
*ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ
ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻣﺼﺮﻑﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ:
ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻓﻮﺍﯾﺪ ﭼﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ، ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﺳﺖ.ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ: ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ، ﺑﻪﻭﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﭼﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﻨﻨﺪ.ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﺭﮔﺎﻧﯿﮏ: ﺗﻘﺎﺿﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﺭﮔﺎﻧﯿﮏ ﺑﻪﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ.
*انتظار مدیر کارخانه چای نور جعفری از دولت *
اکثر کارخانه داران انتظار دارند دولت جلوی واردات بیرویه چای خشک را بگیرد که این به هیچ وجه عملی نیست.در ۵۰ سال گذشته تولید چای در دو استان گیلان (۹۰ درصد باغات زیر سطح کشت )و مازندران( ۱۰ درصدزیر سطح کشت ) جمعا ۵۴هزار تن چای خشک تولید میشده استاما امروزه این مقدار به ۲۲ هزار تن تقلیل پیدا کرده و دلایل ان هم کاملا محرز می باشد. اکثر باغات چای تبدیل به خانه و مناطق مسکونی شده اند تنها انتظار ما اینست که مردم ایران به سمت خرید چای داخلی هدایت شوند. یکی از راهکارهای اینست کهروی کیفیت برگ سبز کشاورزان و فرآیند تولید کارخانه ها کار شود اکثر مردم به جای خرید چای خارجی به دنبال چای داخلی می ایند .راهکار بعدی به عنوان مثال دولت با گذاشتن جشنواره ها و غرفه های رایگان جهت عرضه چای داخلی در سراسر کشور اقدام نماید و یا ارگانها و دستگاههای اجرایی را موظف به خرید و استفاده چای داخلی نماید .
ﭼﺸﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺑﺮﻧﺪ چای نور جعفری لاهیجان
ﺑﺮﻧﺪ چای نور جعفری لاهبجان ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰﯼ ﺩﻗﯿﻖ ﻭ ﺗﻼﺵ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺍﺭﺗﻘﺎﯼ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺧﻮﺩ، ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺭﺩ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﭼﺎﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﮐﻨﺪ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺗﻨﻮﻉ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻧﺪ ﺍﺳﺖ.